بنیاد خیرین حامی دانشگاه فرهنگیان

نشست حجت الاسلام والمسلمین حاج سید محمد حسن ابوترابی فرد با هیات مدیره و هیا امنا بنیاد خیرین حامی دانشگاه فرهنگیان

نشست حجت الاسلام والمسلمین حاج سید محمد حسن ابوترابی فرد با هیات مدیره و هیا امنا بنیاد خیرین حامی دانشگاه فرهنگیان:

نهمین نشست هیات مدیره و هیات امنا بنیاد خیرین حامی دانشگاه فرهنگیان در روزسه شنبه 30/7/98 پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حجت الاسلام والمسلمین حاج سید محمد حسن ابوترابی فرد در سالن شهد چمران دانشگاه فرهنگیان مرکزی تشکیل گردید.

در این جلسه سخنرانان به ترتیب رئیس هیات مدیره آقای دکتر اعظمی و آقای دکتر احمدی مدیر عامل بنیاد ضمن خیر مقدم گزارشات مبسوطی از چگونگی شگل گیری و فعالیت این بنیاد طی یکسال اخیر ارائه و با اشاره به کسب رتبه دوم سایت بنیاد در بین سایتهای خیرین در جستوجوگر گوگل توضیحاتی پیرامون روند قانونی و اخذ مجوز ارائه نمودند همچنین حجت الاسلام والمسلمین دادگر مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان اظهار خوشحالی از تشکیل این بنیاد ابتکار در دعوت از شخصیت­ها برجسته کشوری را امری ستوده تلقی نموده و حضور حجت الاسلام حاج آقا ابوترابی را غنیمت و نعمت زائد و الوصفی برشمرداند و درخواست نمودند از رهنمود های ایشان استفاده نمایند. همچنین ایشان با اشاره به دو نکته 1-ارزش کار و حرکت برگرفته از آیات و روایات میتواند راه گشایی مهمی در موفقیت و پیشرفت اهداف بنیاد واقع گردد به همین علت اهمیت کار خیرین را نوعی جهاد با مال قلم داد نمودند 2-بعضی انسان ها فرصت ساز هستند و برخیدیگر فرصت سوز هستند.

فرصت ساز ها از مال، عمر و دارایی خود هر انچه که هست به درستی استفاده می­کنند و برای انجام کار خیر بدون هیچگونه تردیدی کار امروز را به فردا محول نمیکنند.

سخران بعدی سرکار خانم احمدی مشاور امور بانوان بودندکه پیشنهاد داشتند از وجود خانم ها در تشکیل شعبات در استان ها استفاده شود. سخران بعدی آقای دکتر خاکی معاون برنامه ریزی و توسعه ضمن خیر مقدم و تشکر از جامعه بزرگ فرهنگیان برای اراده ایجاد این بنیاد در مورد بنا های مورد استفاده به میزان یک میلیون متر مربع اشاره کردند و نیز در ادامه اشاره کردند هفتصد هزار متر از این باها قابل تخریب و تجدید بنا هستن و صرفا سیصد هزار متر آن قابلیت استفاده استاندارد را دارد.

سخنران بعدی جناب آقای دکتر خنیفر ریاست دانشگاه مرکزی فرهنگیان بودند که در ابتدا ضمن خیر مقدم به مهمان گرامی این نشست حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا ابوترابی فرد حضور ایشان را موجب خیر و برکت این دانشگاه و بنیاد خیرین حامی دانشگاه فرهنگیان برشمردند.

 وی با اشاره به روایات و آیات قرآن مبنی بر اهمیت کار خیر، خاطر نشان کرد: بیش از ۸۰ آیه قرآن کریم در اهمیت علم و دانش بوده و ۱۸۹  آیه در رابطه با انجام عمل خیر است، تاکید بر امور خیر یکی از زیبایی های قرآن کریم است.

وی با بیان اینکه فرهنگ ایران فرهنگ نیکوکاری و شریک بودن در غم و شادی یکدیگر است، افزود: بر اساس پژوهش‌های انجام شده در دنیا ۸۰ درصد ایرانیان زمینه کار خیر دارند.

دکتر خنیفر با اشاره به  بیانات  مقام معظم رهبری که می فرمایند توجه مردم به امر خیر در مراکز آموزشی و مدارس نشان دهنده درک درست جامعه از اهمیت تعلیم  فرزندان است، تصریح کرد: ایشان در این رابطه سه توصیه می فرمایند، یک  خیرینی که در کار حسنات بزرگ هستند این کار را به عنوان صدقه جاریه با شوق و رغبت و انگیزه انجام می دهد توصیه دوم رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما لازم است این کارها را به خوبی معرفی کند و سوم وزارت خانه ها با خیرین باید همکاری کنند.

 وی با بیان آیاتی از قرآن کریم در این خصوص اظهار کرد: خداوند در سوره مزمل آیه ۲۰ میفرماید هرچه شما کار خیری انجام دهید پیش خدا منتظر شماست و در سوره فاطر آیه ۲۹ می فرماید: کسانی که به صورت آشکار کار خیر انجام می دهند به سمت تجارتی آمده اند که نابودی  و فساد در آن نیست.

 رئیس دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر ارزشمندی کار خیر درعرصه تعلیم و آموزش خاطر نشان کرد: کسی که در کار خدمت به اهل تعلیم باشد، بسیار پر اهمیت و تدارکات اصلی قصه می شود. وی با اشاره به قدمت تربیت معلم در ایران و تاسیس دانشگاه فرهنگیان در این رابطه، افزود: این دانشگاه یک میلیون متر مربع امکانات ساخت و ساز دارد که ۸۰ درصد آن فرسوده است، تنها دانشگاهی هستیم که ساختمان با قدمت ۱۰۲ سال داریم.

دکتر خنیفر با تاکید بر اهتمام ویژه مدیریت  برای پیگیری و رفع مشکلات و کمبود های دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم مورد نیاز، خاطر نشان کرد: اولین گام ما آسیب شناسی و سپس جذب ۲۵ هزار دانشجو و ۱۸ هزار مهارت آموز از  طریق ماده ۲۸  براساس ظرفیت های خالی اعلام شده بود، و امیدواریم تا سال  ۱۴۰۱ کف نیاز آموزش و پرورش را رفع کنیم. وی با اشاره به راه اندازی  مرکز حجاب و مرکز امام سجاد (ع)  با کمک استاندار و خیرین و تلاش برای بهره برداری از آنها در آبان ماه خاطر نشان کرد:  توسعه و افزایش پذیرش  در دانشگاه با عزم و حمایت بالای خیرین همراه بوده که جای تقدیر و قدردانی دارد.

 رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه در دو سال آینده منتظر آمدن میوه دانشگاه و رفع کمبود مورد نیاز به معلم، آرامشی به جامعه می دهد، افزود: با افزایش پذیرش قریب  ۸۵ هزار شغل ایجاد شده، مشاغلی که مطالبه ملی است. وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان تنها دانشگاهی که تاریخ انقضا ندارد، اظهار کرد:  اینجا جایی است که باید تقویت شود، تربیت نسل معلمی که باید دروس مهارت معلمی، تعلیم و تربیت اسلامی، فنون تدریس و ارزشیابی را فرابگیرد،  چون قرار است به طور میانگین ۳۰ الی ۳۲ سال و برای ۸ دولت آدم تربیت کند.

دکتر خنیفر تصریح کرد: لذا دانشگاه فرهنگیان فرا خطوطی است،  نظام ارزشی، نظام آن است و با اعتقاد به ولایت؛ اعتماد به دولت ها و رفتار اعتدالی حرکت می‌کند تا بتوانیم سرباز نظام تعلیم و تربیتی شایسته و تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی تربیت کند و تحویل دهد. اشیان با اشاره با مقالاتی که در سال 94 توسط دانش آموزان گرداوری شده بود اشاره به جمله بسیار زیبایی یکی از دانش آموزان نمود که گفته بود ( خیرین ستارگان زمینی هستند).

ایشان در پایان با اشاره به اهمیت و ضرورت طرح10031،خاطر نشان کرد: براین اساس  سی و یک دانشگاه فاخر و جامع تربیت معلم یکبار برای همیشه در مراکز استان ها تاسیس می شود و می توان تا صدسال با ظرفیت های بالا معلم مورد نیاز تربیت کنم، بزرگترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم طرح 10031 است و این طرح در دنیا شاخص خواهد شد.

سخنران بعدی حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران ضمن تقدیر از کلیه دست اندرکاران دانشگاه اعم از حاج آقا دادگر مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و جناب آقای دکتر خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان و سایر اعضای هیات مدیره و هیات امنا و هیات موسس و به ویژه جناب آقای دکتر احمدی مدیر عامل بنیاد اشاره نمودند که بیانات خوبی را از خیرین و سخنرانان استماع کردیم سخنان جناب آقای دکتر خنیفر بسیار جالب بود و بنده در ادامه توصیه های برای بهبود کار دارم:

1-امیدوارم در دانشگاه فرهنگیان از فارغ التحصیلان عالم های در تراز آموزش و پرورش در فهم فرهنگی بالا و مطابف با رسالت انبیا و آشنایی با روش های تدریس تعلیم و تربیت و توانمند باشند که از حیث بصیرت و دید سیاسی عناصر انقلابی و نهایتا یک نیروی متعهد مسلمان و با انگیزه برای این جایگاه با منزلت بالایی قاعل باشند و درواقع گام بلندی که خیرین بر میدارن بستر را برای تربیت این چنین نیرو های آماده می­کند.

2-کار اصلی بنیاد این است که مسیر مشارکت مردم را تسهیل کنند و از تجارب بنیاد های موفق در داخل و خارج از کشور استفاده کنند و ببینند آنها چگونه توانستند مشارکت حداکثری مردم را کسب کنند.

3-جای تاسف است که هفتصد هزار متر مربع از بناهای دانشگاه فرسوده و در حال تخریب است در این مورد باید برای احیا و ترمیم کارستانی شود.

4-استفاده از نیروهای صالح و متعهد در بنیاد مرکزی و در استان ها از جمله نکات مهمی است که همچنین بایستی بنیاد های با کیفیت و با انتخاب افراد با صلاحیت و با مقبولیت و با انگیزه جدی احتمام بشود تا منشاء خیر، اثر و تحول بشود.

5-شاید بشود در کنار نگاه سخت افزاری بنیاد نگاه نرم افزاری داشته باشیم که به عنوان مثال از چهره های دانشمند فکور، اندیشمند با تجربه و سالم، محتوایی جذب کنند که انشالله این قدم ها منشاء برکات و ثمرات در دنیا و آخرت شود.

 


نظرات کاربران